NOVI ORGANON
O knjizi NOVI ORGANON
Jer kako god se ljudi ponose time i zapadaju u divljenje i gotovo klanjanje pred ljudskim umom, ovo je sasvim sigurno: kao što neravno zrcalo iskrivljuje zrake stvari prema vlastitom obliku i rezu, tako i um, kad se posredstvom osjetila prepušta djelovanju stvari, u oblikovanju i izmišljanju svojih pojmova bez ikakve vjerodostojnosti domeće i miješa svoju vlastitu prirodu s prirodom stvari.
Ljudsko znanje i moć poklapaju se u tome, što nepoznavanje uzroka onemogućuje uspjeh. Priroda se naime pobjeđuje samo pokoravajući joj se, a što je kod razmišljanja uzrok, ono je kod djelovanja pravilo.
Od pobijanja nema naime nikakve koristi, ako se razilazimo u principima i samim pojmovima pa čak i u oblicima dokazivanja.
No, najveća zapreka i zastranjivanje ljudskog razuma proizlazi iz tuposti i neprikladnosti i varki osjetila, da ono, što podražuje osjetilo, preteže nad onim, što ga neposredno ne podražuje, makar to bilo i vrednije.
Griješite, ako ne poznajete pisma i moć Božju; on je posebnom vezom pomiješao i povezao objavu o volji i razmišljanje o moći.
Što je u djelovanju najkorisnije, to je u znanju najistinitije. Čovjek je naime gospodar nasilnih gibanja više nego ostalih.
Baconovo kanonsko djelo Novi organon samosvjesno i radikalno raskida s intelektualnom tradicijom starog i srednjeg vijeka te ustanovljava novu paradigmu ljudskih spoznajnih i djelatnih moći, dalekosežno relevantnu i za naše suvremeno doba. Bacon afirmira novu epistemologiju i novu ontologiju koja dovodi do transformacije filozofije skolastičkog aristotelizma u metodologiju znanstvenog rada te predstavlja teorijski temelj prirodno-znanstvenih revolucija 17. stoljeća čije tekovine baštini i naše doba.
— dr. sc. Raul Raunić
Filozofija Bacona Verulamskog izrasta ne priznaje ni skolastičke ni racionalističke postavke koje bi iz razuma izvodili pouzdanost spoznaje, već polazi od čvrstih pojedinačnih i konkretnih činjenica koje spoznaju tek omogućuju istraživanjem, odnosno eksperimentom. Tako je Novi organon rezultat autorove vjere u moć znanja pristup kojemu se mora izmijeniti induktivnom metodom kojom će znanost krenuti novim putevima oslobođenima idola.
— dr. sc. Goran Sunajko